Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones
Journal of Work and Organizational Psychology 33 (2017) 115-23 - Vol. 33 Núm.2 DOI: 10.1016/j.rpto.2017.02.003
Impact of personal competencies and market value of type of occupation over objective employability and perceived career opportunities of young professionals
El impacto de las competencias personales y del valor de mercado de la profesión en la empleabilidad objetiva y la percepción de oportunidades de carrera en profesionales jóvenes
Mariana Bargsted,
Adolfo Ibáñez University, Chile
Recibido 14 abril 2015, Aceptado 10 febrero 2017
Abstract

The research of employability shows tension in the social field of career, where variables such as market value, gender, and personal skills are important. The aim of this study was to identify the predicted weight of market value of type of occupation, sex, and career competences (self-efficacy, pro-activity, and locus of control) over objective employability and perceived opportunities for a future career and satisfaction of young professionals. In this study, 294 graduates from 27 different undergraduate degree programs participated, describing their labor situation, satisfaction with career opportunities, and their level in the studied competences. Each type of occupation has a specific market value score, according to national and international criteria. It was possible to identify that the market value of their occupations had significant effects on objective employability (p<.000, f=.48). Also, self-efficacy and locus of control were significant predictors of perceived employability opportunities (p<.000, f=.26). This predictive value of personal variables was different between males (p=.011, f=.82), and females (p<.000, f=.34), and between occupations with low market value (p=.016, f=.45), medium market value (p<.000, f=.34), and high market value (p=.006, f=.21), which allows the development of specific intervention strategies to promote equality in labor opportunities and job placement.

Resumen

La investigación sobre la empleabilidad permite advertir la tensión en el campo social de las carreras laborales, donde son importantes variables como el valor de mercado, el género y la habilidades personales. El objetivo de este estudio fue identificar el valor predictivo de competencias de carrera profesional (autoeficacia, proactividad y locus de control), el sexo y el valor dado por el mercado a las profesiones, tanto sobre la empleabilidad objetiva, como sobre las oportunidades percibidas de empleabilidad y desarrollo de carrera de jóvenes profesionales. Participaron 294 graduados de 27 titulaciones diferentes, quienes respondieron un cuestionario respecto de su situación laboral, satisfacción con las oportunidades de carrera y las competencias personales estudiadas. Cada profesión obtuvo un valor de mercado de acuerdo a criterios de nacionales e internacionales ampliamente usados. Fue posible identificar que el valor de mercado dado a las profesiones tiene efecto significativo sobre la empleabilidad objetiva (p<.000, f=.48). Además, autoeficacia y locus de control fueron predictores significativos de las oportunidades de empleabilidad percibidas (p<.000, f=.26). Este valor predictivo de las competencias personales fue diferente en hombres (p=.011, f=.82) y mujeres (p<.000, f=.34) y en profesiones con valor de mercado bajo (p=.016, f=.45), medio (p<.000, f=.34) y alto (p=.006, f=.21). Estos resultados permiten desarrollar estrategias de intervención específicas para promover la igualdad en las oportunidades laborales.

Keywords
Employability, Self-efficacy, Proactivity, Locus of control
Palabras clave
Empleabilidad, Autoeficacia, Proactividad, Locus de control
Journal of Work and Organizational Psychology 33 (2017) 115-23 - Vol. 33 Núm.2 DOI: 10.1016/j.rpto.2017.02.003